schilderijen schoonmaken

Schilderijen schoonmaken

Het schoonmaken van schilderijen is een behandeling die bij ieder schilderij weer anders zal zijn. Elk verf of vernis oppervlak is verschillend van structuur en samenstelling. Daar houdt de restaurator rekening mee  bij de keuze van de middelen en technieken tijdens schilderijen schoonmaken. Reinigingstechnieken testen en toepassen is een van de restauratiehandelingen die ik (Marjan de Visser) in mijn werk het meest uitdagend vindt. En dan vooral bij ongeverniste moderne schilderijen.

schilderijen schoonmaken

schilderijen schoonmaken.

De samenstelling van het vuil is bepalend bij schilderijen schoonmaken De uitdaging is om het juiste reinigingsmiddel te mengen. In het restauratie atelier Marjan de Visser gebruik ik en mijn collega’s voor het schoonmaken van schilderijen The Modular Cleaning Program (the MCP). Dit is een methode waarbij twee waarden van het vuile oppervlak worden gemeten: de zuurtegraad (pH) en de geleidbaarheid (mS). Met buffers, metaalbinders (chelators) en zepen (surfactant)  samen ca. 22 flesjes op waterbasis kunnen snel en eenvoudig veel getest worden uitgevoerd.

Voor ieder schilderij, gevernist of ongeverniste verflagen is een mengsel te maken dat het vastzittend vuil, vloeistof spetters, nicotineaanslag, insectensecretie, verfspetters en dergelijke kunnen worden verwijderd. De ene keer kiest de restaurator voor het schoonmaken met wattenstaafje en of penselen en een andere keer wordt het water mengsel in een gel of emulsie gebonden. De foto op deze pagina laat een reiniging zien van een olieverf schilderij met een gele nicotine laag dat wordt verwijderd met een  Pemulen TR2 gel.

Een schilderij schoonmaken is niet alleen belangrijk omdat het schilderij er weer mooier door wordt bevonden maar het is ook belangrijk omdat een schoon schilderij langer mee gaat. Een schilderij schoonmaken lijkt makkelijk maar als de verkeerde middelen worden gebruikt kan de verf of het vernis ook worden beschadigd. Een schilderij geschilderd met olieverf zal dan ook een heel andere benadering vragen dan een acrylverf schilderij of een tempera schilderij. Daarom is een onderzoek naar de samenstelling van de gebruikte materialen voorafgaand aan het testen en het reinigen erg belangrijk voor het behoud van het schilderij. 

Meest recente berichten

vernisafnametesten op 17e eeuws Lak-kabinet

Galerij

Deze galerij bevat 2 foto's.

Atelier lezingen, decoratie – variatie, vier behandelingen benaderd Michiel de Vlam meubelrestaurator stuurde deze uitnodiging aan zijn collega’s.    De behandeling van vier bijzondere 17e eeuwse kabinetten werden op deze lezing uitgelicht. Er kwamen meer dan 50 collega’s uit het hele … Lees verder

  1. Museum Voorlinden toont werk van Martin Puryear Reacties staat uit voor Museum Voorlinden toont werk van Martin Puryear
  2. restauratie schilderij Reacties staat uit voor restauratie schilderij
  3. Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh Reacties staat uit voor Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh
  4. Dionys Reacties staat uit voor Dionys
  5. petrus van schendel Reacties staat uit voor petrus van schendel
  6. s’MAAK Reacties staat uit voor s’MAAK
  7. Dit is Zeeland Reacties staat uit voor Dit is Zeeland
  8. Mesdach Reacties staat uit voor Mesdach
  9. Marya Albrecht Reacties staat uit voor Marya Albrecht
  10. Gamblin Colors retouching paint Reacties staat uit voor Gamblin Colors retouching paint
  11. tear mending Reacties staat uit voor tear mending
  12. XRF Reacties staat uit voor XRF
  13. NANNINGA Reacties staat uit voor NANNINGA
  14. Johnson van ceulen Reacties staat uit voor Johnson van ceulen
  15. Jonson van Ceulen Reacties staat uit voor Jonson van Ceulen
  16. Cobra Museum Constant Ruimte + Kleur Reacties staat uit voor Cobra Museum Constant Ruimte + Kleur
  17. Cobra Museum Amstelveen Reacties staat uit voor Cobra Museum Amstelveen
  18. Workshop MASTERING FILLS-INPAINTING Reacties staat uit voor Workshop MASTERING FILLS-INPAINTING
  19. museum MORE Reacties staat uit voor museum MORE