Jan Vrijman Karel Appel

Jan Vrijman Karel Appel, ‘ Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen’
Jan Vrijman Karel Appel, ‘Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen’ is de titel van het schilderij dat Karel Appel maakte voor de camera van filmer Jan Vrijman in 1961.
Het 2x2meter grote doek heeft in het midden een gat. Hierdoor filmde Jan de intense manier van schilderen die zo bekend is van Karel. Direct uit de tube kneep hij de verf op het doek of sloeg de dikke verfklodders er tegen aan. Overal dikke klodders en spetters verf, over elkaar heen of gespetterd aan de onderrand. Deze werkwijze is niet zonder gevaren voor het behoud van de verflagen. Nu 50 jaar later is het schilderij op verzoek van de huidige eigenaren -de erven Vrijman- door schilderijen restaurator Marjan de Visser op condities beoordeeld. Daarop schreef zij een conservering voorstel waarbij zij voorstelt om dreigend verfverlies te voorkomen door de klodders waar nodig te consolideren. Hiervoor selecteerde ze verscheidene hechtmiddelen met specifieke eigenschappen. Alle verfstreken, verfklodders en spetters werden afzonderlijk beoordeeld op hechting en waar nodig gehecht met een van de middelen.

Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen

Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen

om de foto’s van de conservering te bekijken klik op

jan vrijman en karel appel