expertise

Marjan de Visser restaureert schilderijen: over opleiding, kennis en expertise

marjan de visser restaureert schilderijen, behaalde veel certificaten en is gespecializeerd in new cleaning methods. Haar motto is life long learning.

reiniging acrylverf schilderijen

workshop CAPS 2014 over reiniging acrylverf schilderijen

In 1992 startte Marjan de Visser haar praktijkopleiding in het Boijmans van Beuningen Museum in Rotterdam. Twee jaar later richtte zij in Den Haag mijn eigen schilderijen restauratieatelier op en Marjan de Vissers restaureert  schilderijen sindsdien. Daarvoor behaalde Marjan haar Bachelors na een vijfjarige opgeleid in beeldende kunst aan de Kunstacademie Arnhem en behaalde vervolgens een Certificaat Scheikunde. Marjan heeft vele certificaten op gebied van conservering en restauratie van kunst en erfgoed gehaald. Marjan de Visser: “Life long learning is waar ik me prettig bij voel en wat ik belangrijk vind”. De certificaten werden behaald bij opleiding instituten in binnen en buitenland: bij het RCE (Rijks Cultureel erfgoed) Amsterdam, Stichting SRAL in Maastricht, bij IAP in Londen, INP Parijs, en bij Restauratoren Nederland. Marjan haar specialisatie is reiniging van ongeverniste en geverniste olieverf schildeirjen en ongeverniste acrylverf schilderijen. Marjan werk volgens de New Cleaning methods, ontwikkeld door Richard Wolbers. Momenteel onderzoekt zij de mogelijkheden van acrylverf reiniging met mircro emulsies, ook door Wolbers in de restauratie geïntroduceerd. Daarom volgde ze in augustus van 2014 de workshop CAPS’Cleaning of Acrylic Painted Surfaces’ in Ottawa bij het Canadian Conservation Institute.

Marjan de Visser restaureert schilderijen uit haar favoriete kunstperiodes  in de moderne kunst. Dit  zijn: ‘de Ploeg’ Schilders uit Groningen 1e helft 20e eeuw, en de internationale kunstenaars beweging CoBra 2e helft 20e eeuw. Marjan restaureert schilderijen uit de 17e eeuwse schilderkunst op linnen en paneel tot de moderne schilderkunst uit de 20e eeuw en de hedendaagse schilderkunst. Zij restaureert schilderijen sinds 1994, afkomstig uit Indonesie voor haar klantenkring aldaar. Dit zijn de zogenaamde  ‘Mooi Indië” schilderijen van onder andere G.P. Adolfs, Annemarie Blaupot Ten Cate, C.L. Dake, Leo Eland en  Auke Sonnega. Hierdoor werd Marjan haar interesse gewekt voor de invloed van tropische kimaten op westersestijl schilderijen. De temperatuur (T) is er vele malen hoger dan ons gematigde klimaat. Ook de luchtvochtingheid (RV) is het gehele jaar door hoger. Twee keer restaureerde Marjan in Jakarta, Indonesië schilderijen van Indonesche kunstenaars als  Affandi, Sudjojono, Lee Man Fong en Hendra Gunawan.

Marjan de Visser restaureert schilderijen op Curaçao. Daar was zij vanaf 2005 vier keer. De eerste keer was op uitnodiging van Stichting Landhuis Bloemhof, waarvoor Marjan de collectie moderne kunst behandelde. Andere opdrachten waren twee19e eeuwse portretten van Landhuis Rooi Catootje en het Joods Cultureel Historisch Museum.

Naast dat Marjan de Visser schilderijen restaureert behaalde zij in 2011 haar Mastertitel Museologie aan de Reinwardt Academie Amsterdam. Dit stelt Marjan in staat om musea extra services te verlenen. Marjan denkt mee over collectiemanagement en schrijf bijlagen over hanteren van kunstwerken en risico’s in depots. Voor het Erfgoedhuis Zuid-Holland gaf Marjan meerdere malen samen met Judith Tegelaers de cursus beheer en behoud voor museum medewerkers en droeg bij aan de 1-meting van het Maritiem Museum in Rotterdam. In 2014 werd Marjan de Visser gevraagd om voor het project ‘Dan doen we het zelf toch’ om de beheer en behoud cursus te geven voor vrijwilligers in de museum sector. Initiatiefnemer was het Fonds 1818.  Haar Curriculum Vitae en Masters scriptie zijn op aanvraag verkrijgbaar.