Workshop Modern Doek voor UVA studenten Moderne en Hedendaagse Kunst

Dit jaar doceerde Marjan de Visser aan de MA2 studenten van restauratiekunde aan de UVA een twee daagse workshop ‘Modern Doek’.

In het Ateliergebouw in Amsterdam werd op 19 september 2013 de praktijkles gegeven. Na 19 jaar beroepspraktijk in de restauratie van moderne en hedendaagse kunst kon ik hier tal van voorbeelden aandragen van ‘modern doek’. Ik liet de studente het kader afbakenen waarbinnen zij vonden dat een schilderij voldeed aan de kenmerken van een modern doek.  Met een grote hoeveelheid beeldmateriaal werd gesproken over de mogelijke constructies, dragers, de bindmiddelen en applicatie en de vele conserverende handelingen die dit type kunst met zich mee brengt.

Voor de theorie-dag op 1 oktober waren de studenten uitgenodigd in de studio in Den Haag. Steundoek opspannen,  een schilderij afspannen en opspannen en een achterkant bescherming aanbrengen waren de te behandelen onderdelen. Hierbij hanteerde ik twee leermethoden: a) beschrijf je doel en de middelen, methoden en stappen die je daarvoor moet nemen. b) doe na wat je mede studenten hebben uitgedokterd (na-apen). Bij de eerste leermethode onderzochten de studenten  2aan2 het onderwerp en kwamen met goede punten en vragen. Tijdens het uitvoeren van de opdrachten mochten zij aan elkaar leren wat ze hadden uitgevonden: de tweede leermethode, het na-apen.
 
Anouk en Jan spannen een steundoek op.
Aan het einde van de dag bezochten we de kunstenaar Bob Bonies, aangezien de nadruk van de workshop op acrylverf schilderijen lag. Bob schildert sinds 1965 met acrylverf. Bij hem konden we niet alleen de verschillen in veroudering vergelijken tussen acrylverf en alkyd verf maar ook zijn objecten van metaal en perspex zien. Dit zijn ook materialen die ook tot het werkgebied van restauratoren van de moderne en hedendaagse kunst behoren.
 
Carien en Anouk bij Bob Bonies in het Atelier