Menu

Jan Vrijman Karel Appel

Jan Vrijman Karel Appel, ‘ Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen’
Jan Vrijman Karel Appel, ‘Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen’ is de titel van het schilderij dat Karel Appel maakte voor de camera van filmer Jan Vrijman in 1961.
Het 2×2 meter grote doek heeft in het midden een gat. Hierdoor filmde Jan de intense manier van schilderen die zo bekend is van Karel. Direct uit de tube kneep hij de verf op het doek of sloeg de dikke verfklodders er tegen aan. Overal dikke klodders en spetters verf, over elkaar heen of gespetterd aan de onderrand. Deze werkwijze is niet zonder gevaren voor het behoud van de verflagen. Nu 50 jaar later is het schilderij op verzoek van de huidige eigenaren -de erven Vrijman- door schilderijen restaurator Marjan de Visser op condities beoordeeld. Daarop schreef zij een conservering voorstel waarbij zij voorstelt om dreigend verfverlies te voorkomen door de klodders waar nodig te consolideren. Hiervoor selecteerde ze verscheidene hechtmiddelen met specifieke eigenschappen. Alle verfstreken, verfklodders en spetters werden afzonderlijk beoordeeld op hechting en waar nodig gehecht met een van de middelen.

Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen

Door een DAAD aan het daglicht getreden om zijn schoonheid te tonen

om de foto’s van de conservering te bekijken klik op

jan vrijman en karel appel

 

 

 

 

 

 

 

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on social media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste post

hendrick ten oever

portretten door Hendrick ten Oever

Dames portretten door Hendrick ten Oever Ten Oever is als portrettist zeker ook actief geweest in Groningen. In het boekje uit 1953 vonden we portretten van de Groninger adel. Vier van zijn portretten hangen op deMenkemaborg in Uithuizen en zijn eigendom van het Groninger Museum.

lees verder »
Hendrick ten Oever

Hendrick ten Oever

Een zoektocht in Groningen Dit is het eerste deel over de ontdekking van een schilderij van Hendrick ten Oever Marjan de Visser en Marya Albrecht restaureerden een schilderij in opdracht van Landgoed Verhildersum. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door

lees verder »

Retoucheren van de plafondschildering

Introductie  Retoucheren van de plafondschildering is het laatste onderdeel van dit project dat in vier blogs is beschreven. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk

lees verder »

doubleren van een plafondschildering

De start van het restauratieproject Het doubleren van een plafondschildering nadat en oude washars bedoeking is verwijderd. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in

lees verder »

Schoonmaken plafondschildering

Introductie  Wat aan het schoonmaken van de plafondschildering vooraf ging: De start van het restauratieproject De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in de tuinkamer.

lees verder »