schilderij restaurator

schilderij restaurator

restauratie schilderijen – moderne kunst en wandbeschildering

Marjan de Visser restaureert schilderijen, over opleiding, kennis en expertise

stagiaires

marjan de visser

marjan de visser

restaurator marjan de visser behaalde veel certificaten en is gespecializeerd in new cleaning methods. Haar motto is life long learning.

Marjan de Visser: een terugblik op 2016,

Als restaurator kijk ik terug op 2016, dat jaar bracht een aantal interessante conservering projecten. Het jaar begon met een restauratie project van 49 schilderijen van Ferdinand Erfmann. Museum More opende het jaar met een solo presentatie van Erfman die duurde van van 31 januari tot 31 mei. De schilderijen die voor restauratie in het atelier kwamen waren afkomstig uit twee collecties: het Stedelijk Museum Schiedam en de Kuntstuitleen Rotterdam. Het Schiedams museum toonde t/m februari een overzichtstentoonstelling van Jan J Schoonhoven ” De werkelijkheid van Jan Schoonhoven. Veel bruiklenen kwamen uit particulier bezit en musea. De conditierapporten werden door mij opgesteld en ik en controleerde de condities van de overige werken bij binnenkomst en vertrek. De kunstenaar Constant kreeg in twee musea gelijktijdig een overzicht tentoonstelling van mei tot en met september. In het Cobra Museum onder de titel Ruimte + Kleur en in het Haags Gemeente Museum onder de titel CONSTANT – NEW BABYLON, aan ons de vrijheid. Voor beide tentoonstellingen conserveerde ik samen met Marya Albrecht 15 schilderijen.  In de zomer van 2016 verplaatste ik mijn studio naar het oude stadhuis van Middelburg om daar met stagiaires en collega’s een groot 17e eeuws schuttersstuk van ca. 200 x340cm te restaureren. Het werd in 1650 geschilderd door Cornelius Jonson van CeulenDit project kreeg lokale belangstelling van de TV en radio. Zeeuwen uit Middelburg en omgeving bezochten het stadhuis om het schilderij te zien, maar ook toeristen uit binnen en buitenland kwamen kijken. Een gids vertelde de geschiedenis van de schutterij en de schutters op het schilderij en wat er gebeurde aan het schilderij tijdens de restauratie. Terug in Den Haag wachtte er een muurschildering van de Haagse kunstenaar Jaap Nanninga. Hij schilderde deze in de jaren 50 van de 20e eeuw op de muur in een kinderkamer van een Haags woonhuis. De primaire kleuren en kinderfiguurtjes doen sterk aan de Cobra stijl denken. Het werk werd ontdekt tijdens een verbouwing door de nieuwe eigenaar die het graag wilde behouden. Op het einde van het jaar vroeg de Rotterdamse Erasmus Universiteit of ik uit haar kunstcollectie een groot en modern acryl schilderij van Henk Huig wilde conserveren om te herplaatsen in de Universiteitsgebouwen. Het schilderij bleek uit verschillende soorten acrylverf te zijn opgebouwd en was daardoor een uitdaging. Mijn kennis van acrylverf reiniging kon ik hierbij goed gebruiken. Vrijwel iedere kleur of verflaag kreeg een andere behandeling. Ook brachten in 2016 particuliere klanten meerdere spannende restauratieopdrachten in het atelier. Het levert steeds weer nieuwe verhalen over de relaties tussen eigenaren en kunst en van waardering voor kunst op. En er waren weer zo veel leuke dagen samen met collega restauratoren. Samenwerken en de projecten bespreken, het werk en leven van een restaurator is nooit saai. En ieder jaar is anders.

Leave a Reply