Menu

tear mending

a large scale modern acrylic painting of 300 x 300 cm. The textile has a deformed weave, stretchen vessels, paint losses and pen on paint layer.

before tear mending

before tear mending a tear of 6 cm in a modern painting made of cotton and acrylic paint

tear mending

after tear mending: flattening cotton, mending tread, retouching paint, removal of pen

Tear mending methode: As the tear was close to the edge and stretcher bar, the cotton had to be removed form the stretcher.  A mock-up was made with similar textile (cotton) and several consolidants were tested. Criteria for the right consolidant were: working method, visibility, flexibility and strength. Glue based on sturgeon glue and Jin Shofu glue was selected. It had the best properties according to the criteria.

Placing a milar, board and weights on the spot for several weeks, flattens the deformation in the canvas around the tear. As the textile is of cotton, moist would not be an option. A big cardboard role was made and the canvas was rolled around this face up. This way I could work on the tear from the front side. The broken and stretched cotton thread were impregnated with the sturgeon-Jin Shofu glue. The impregnation improves the strength of the broken fibres. The weave was reconstructed using pincers, needles and surgery instruments.

The broken canvas is re-joined using the glue and the hot needle. From the edges loose wires were taken and impregnated with the same glue. Pieces of 4 cm and 3 cm were cut and glued on the backside in between the wires of the textile to improve strength of the damaged area.

To complete the weave structure at the front side some toasted fibers (methyl cellulose) were added to compleet the tear mending.

see my blog for more pictures of tear mending: blog schilderij restauratie

 

 

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on Social Media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste Posts:

Hendrick ten Oever

Hendrick ten Oever

Een zoektocht in Groningen Dit is het eerste deel over de ontdekking van een schilderij van Hendrick ten Oever Marjan de Visser en Marya Albrecht restaureerden een schilderij in opdracht van Landgoed Verhildersum. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door

lees verder »

Retoucheren van de plafondschildering

Introductie  Retoucheren van de plafondschildering is het laatste onderdeel van dit project dat in vier blogs is beschreven. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk

lees verder »

doubleren van een plafondschildering

De start van het restauratieproject Het doubleren van een plafondschildering nadat en oude washars bedoeking is verwijderd. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in

lees verder »

Schoonmaken plafondschildering

Introductie  Wat aan het schoonmaken van de plafondschildering vooraf ging: De start van het restauratieproject De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in de tuinkamer.

lees verder »

Het schilderij van Virgiel

Het schilderij van Virgiel La Pasqua di San Marco Het schilderij “La Pasqua de San Marco” uit 1935 van professor Huib Luns (1881 – 1942) toont een religieus tafereel van het paasfeest van San Marco. Al tientallen jaren hangt dit grote schilderij

lees verder »