Menu

freelance schilderijenrestauratoren

In Restauratieatelier Marjan de Visser werken naast Marjan de Visser en stagiaires ook andere freelance schilderijenrestauratoren.

Deze freelance schilderijenrestaurator en hebben namelijk geen eigen studioruimte. Daarom restaureren zij in het atelier aan zowel opdrachten van het atelier dan wel aan opdrachten die ze zelf meebrengen.

Omdat Marjan de Visser een mooi geoutileerde studio heeft die genoeg ruimte bied voor meer collega’s stelt zij haar atelier open voor collega’s. Iedere restaurator bied zij zo de mogelijkheid om gebruik te maken van het atelier voor zijn of haar opdrachten.

Freelance schilderijenrestauratoren in het atelier delen zo niet alleen de ruimte, materialen en gereedschappen maar helpen elkaar ook met de uit te voeren restauratieopdrachten. Extra kennis en handen om met elkaar te delen is heel erg waardevol. Het scherpt dialoog en tijd voor reflectie. In een overleg over een casus ontvangt de restaurator mogelijk input waar zijzelf niet direct aan had gedacht. Deze overleg fase die zo spontaan wordt gecreëerd zorgt ervoor dat de professional goed haar werk blijft uitvoeren, en niet in routine belandt, maar streeft naar steeds het beste uit zichzelf te halen.

freelance schilderijenrestauratoren

Inrichting en inventaris van studio restauratieatelier Marjan de Visser

Belangrijk om te melden hoe het atelier is uitgerust. Waar te beginnen…De studio is op de begane grond oost-west gesitueerd in het centrum van Den haag. Het bestaat uit drie ruimtes: een voorruimte, hoofdruimte en schone ruimte.

de voorruimte de chemie

Voorruimte met de chemiekast en de zuurkast. Deze staan vol met alle producten om The MCP te mengen. Tevens een groot aanbod van organische oplosmiddelen (2 x 3m).

De grote werkruimte

Grote centrale ruimte (5 x 10m) is waar veel wordt gewerkt. Want hier staan ezels van verschillende maten wel 6. Er is een grote hoge tafel van 160 x 240cm en een lage tafel van 160 x 160cm. Verder is de ruimte is lekker hoog 3,2m. Daarbij is TL daglicht mogelijk en er zijn twee losse LED daglicht lampen. Verder is er een goede fotografie uitrusting voor daglicht – en UV opnamen. Er is een Leitz Stereo microscoop om schilderijen te bestuderen en om bij te werken. Bijvoorbeeld zeer geschikt voor tear mending. Een Brunel polarisatiemicroscoop om de verfmonsters en pigmenten te onderzoeken. Twee warme spatels (Willard & Engelbrecht), verschillende Dino-Lite microscopen en een laptop (PC). Natuurlijk ook de UV en daglicht zaklampen. Maar ook ontbreekt de Aspeed voor afzuiging van waterige mengsels niet. Zelfs twee warme vacuum-tafels, een kleine van ca.100 x 60cm en een grotere van ca.150 x 120cm.

zuivere lucht

Hoewel er een mobiel afzuigsysteem is voor de afvoer van gassen, zijn er ook twee filter systemen voor luchtzuivering van Blueair. Immers goed voor de gezondheid van de restauratoren. Terwijl er heel veel pigmenten zijn, zoals Kremer, De Kat, Scheveningen, zijn er ook kant en klare retoucheerverven. Denk aan Golden. Gamblin Colors, QoR, Aquarel Schminke en W&N. Ook zijn er veel retoucheer medium te vinden in de studio. Keuze uit meerdere harsen om vernissen te maken. Zowel synthetisch als organisch. Eveneens zijn er voor ieder vernis meerdere kwasten. Terwijl lijmen, hechtmiddelen, geleermiddelen ook niet ontbreken. Vervolgens ook nog meetapparatuur voor pH en geleidbaarheid. Tot slot ook kleine gereedschappen.

de stille schone ruimte

En dan de laatste ruimte, die is net klaar! Dat wordt onze schone ruimte. Hier komt de bibliotheek met conservering – en restauratie gerelateerde vakliteratuur. Uren kan hier in stilte worden geretoucheerd. Maar er is ook ruimte om te koken en te eten met openslaande deuren naar de binnenplaats. Daar kunnen we samen buiten koffiedrinken aan tafel.

De links voor de websites van mijn freelance schilderijenrestauratoren

Atelier Albrecht

Noa Kollaard

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on Social Media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste Posts:

Hendrick ten Oever

Hendrick ten Oever

Een zoektocht in Groningen Dit is het eerste deel over de ontdekking van een schilderij van Hendrick ten Oever Marjan de Visser en Marya Albrecht restaureerden een schilderij in opdracht van Landgoed Verhildersum. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door

lees verder »

Retoucheren van de plafondschildering

Introductie  Retoucheren van de plafondschildering is het laatste onderdeel van dit project dat in vier blogs is beschreven. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk

lees verder »

doubleren van een plafondschildering

De start van het restauratieproject Het doubleren van een plafondschildering nadat en oude washars bedoeking is verwijderd. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in

lees verder »

Schoonmaken plafondschildering

Introductie  Wat aan het schoonmaken van de plafondschildering vooraf ging: De start van het restauratieproject De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in de tuinkamer.

lees verder »

Het schilderij van Virgiel

Het schilderij van Virgiel La Pasqua di San Marco Het schilderij “La Pasqua de San Marco” uit 1935 van professor Huib Luns (1881 – 1942) toont een religieus tafereel van het paasfeest van San Marco. Al tientallen jaren hangt dit grote schilderij

lees verder »