Menu

Pigment identificatie

Pigment identificatie onder de polarisatiemicroscoop

PIGMENT IDENTIFICATIE_AUG2015 PDF

Polarisatiemicroscopie wordt binnen de onderzoekswereld niet als een volwaardige onderzoeksmethode gezien, althans in Engeland. Een groot deel van de conclusies is gebaseerd op subjectieve waarneming. Toch verschaft het veel kennis en inzicht en is het een zeer eenvoudig toe te passen empirische onderzoeksmethode voor pigmentidentificatie. Daarbij ligt het financieel binnen het bereik van iedere restaurator en dient als uitgangspunt voor verder onderzoek. Pigmenten zijn daarbij ook heel erg mooi onder de microscoop,

Dit jaar werd de workshop die georganiseerd is door International Academic Projects (IAP) voor het eerst gegeven door geoloog Tracey Chaplin. Zij is co-auteur van de Pigment Compendium. Er waren zeven cursisten uit verschillende landen. Er was een schilderijenrestaurator uit Turkije, een studente conservering uit Doha, Qatar, een universitair onderzoeker uit Innsbruck, een promoverende restaurator uit Finland en twee restauratoren uit Engeland.

De opzet van de cursus is dat de cursisten uiteindelijk zelfstandig onder een polarisatiemicroscoop een onbekend pigment kunnen identificeren. Een voor een werden de identificatie stappen onder Plane Polarised Light (PPL) en onder Crossed Polarised Light (XPL) afgewerkt waarbij we monsters te zien kregen waarvan de namen bekend waren. De volgende stap was het identificeren van een bekend pigment met behulp van de Combined Pigment Flow charts (een stroomdiagram). De in de Combined Pigment Flow charts geformuleerde vragen leidt de onderzoeker stap voor stap verder naar de naam van het onbekende pigment. De Combined Pigment Flow charts is ontworpen rondom zes groepen pigmenten. Er zijn zes kaarten, een voor bruin-zwart opake pigmenten, blauwe pigmenten, kleurloze-witte pigmenten, groene pigmenten, oranje-rood-roze en paarse pigmenten en gele pigmenten. Tot slot is er nog een lijst met pigmenten die niet zijn opgenomen in de Combined Pigment Flow charts. Tracey heeft recent nog enkele verfijningen en verbeteringen in deze kaarten aangebracht om het zoekproces te verbeteren. De finale bestond uit de identificatie van ‘mysterie pigmenten’ waarvan we geheel zelfstandig met polarisatiemicroscoop en de Combined Pigment Flow charts het pigment moesten determineren/identificeren.

lees meer in het pdf artikel: pigment identificatie

PIGMENT IDENTIFICATIE_AUG2015

 

Identification of Pigments under the Microscope 20-23 July 2015, Londen.

Georganiseerd door International Academic Projects

Docent: Tracey Chaplin

Locatie: City and Guilds of London Art School, London

 Marjan de Visser, schilderij restaurator, Den Haag

 

★ Mijn kennis van schilderijen en de liefde voor restauratie in het algemeen deel ik graag met collega’s en opdrachtgevers ★

Share on social media

Inhoudsopgave

Follow Us

Laatste post

Hendrick ten Oever

Hendrick ten Oever

Een zoektocht in Groningen Dit is het eerste deel over de ontdekking van een schilderij van Hendrick ten Oever Marjan de Visser en Marya Albrecht restaureerden een schilderij in opdracht van Landgoed Verhildersum. De restauratie is mede mogelijk gemaakt door

lees verder »

Retoucheren van de plafondschildering

Introductie  Retoucheren van de plafondschildering is het laatste onderdeel van dit project dat in vier blogs is beschreven. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk

lees verder »

doubleren van een plafondschildering

De start van het restauratieproject Het doubleren van een plafondschildering nadat en oude washars bedoeking is verwijderd. De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in

lees verder »

Schoonmaken plafondschildering

Introductie  Wat aan het schoonmaken van de plafondschildering vooraf ging: De start van het restauratieproject De eigenaar die een mooi herenhuis uit 1860 te Den haag kocht, voelde zich direct verantwoordelijk voor het behoud van dit plafondstuk in de tuinkamer.

lees verder »

Het schilderij van Virgiel

Het schilderij van Virgiel La Pasqua di San Marco Het schilderij “La Pasqua de San Marco” uit 1935 van professor Huib Luns (1881 – 1942) toont een religieus tafereel van het paasfeest van San Marco. Al tientallen jaren hangt dit grote schilderij

lees verder »